Idź do treści
Muzeum Kultury Ludowej w Węgorzewie

Bartnictwo na terenach dawnej Rzeczypospolitej

Wystawa fotografii i zbiorów Krzysztofa Heyke w Muzeum Kultury Ludowej w Węgorzewie.

„Tajniki prastarego zawodu dotrwały do dziś w rodzinnych przekazach niektórych mieszkańców Białorusi, Ukrainy, Litwy i Polski. Z tej wiedzy i doświadczenia korzystają młodzi adepci bartnictwa, członkowie Bractwa Bartnego. Dzięki nim na nowo, w zgodzie z naturą i z poszanowaniem jej praw odradzają się stare tradycje. Bartnictwo nie zna granic, jest częścią kultury i historii mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej. To nasze wspólne dziedzictwo i tak należy je postrzegać”.

Krzysztof Heyke

Wystawa czynna będzie do 7 września 2020 r.


Fotorelacja Katarzyna Dżurko-Piasecka / MKL

Opracowanie Krystyna Jarosz / MKL

Klateczki do przenoszenia matki pszczelej.
Leziwo skręcane - warkocz, służyło do wspinania się na drzewo, w celu dotarcia do barci.
Diorama przedstawiająca plastry miodu we wnętrzu barci.
Mojsiej Machnowiec (Kudricze, Białoruś). Ma siedemnaście kłód, po ojcu, z czego pięć zasiedlonych. Wśród nich jedna z dwiema komorami, z czasów, gdy podatki płaciło się od liczby posiadanych kłód. Przezorni bartnicy wybierali więc drzewa potężne i robili w nich dwa siedliska dla pszczół.
Michał But-Husaim (Bereżca nad Prypecią, Białoruś) pochodzi z rodziny polskich Tatarów i może poszczycić się szlacheckim rodowodem. Z sześciu kłód, które odziedziczył po ojcu, trzy są zasiedlone.
Przydomowy "pszczelnik" Kaczanowskich w Kaczanowicach na Polesiu.